Den store furua

Glabergfurua, eller «Den Store Furua», sørøst for Hovlandsvarden.

Da jeg var på skitur til Hovlandfjell og Heståsfjell i mars, så jeg skilt som viste til «Den Store Furua», men jeg gikk ikke dit. I høst fikk jeg så et spørsmål fra en eldre utflyttet moing.
- Er det noe liv i den gamle furua på Hovlandsfjellet?
Han hadde sett den for 55 år siden.

Jeg spurte etter opplysninger om furua på nettet. Det ble lagt ut bilde og litt informasjon, blant annen en presisering av at furua ikke stod på Hovlandsfjell. Deretter fikk jeg en nøyaktig beskrivelse av hvor furua stod.

Denne nye kunnskapen var god inspirasjon for en tur til nesten ukjente trakter. Ved selve furua hadde jeg aldri vært før, men i dette området har jeg vært noen få ganger tidligere.

Jeg startet turen fra Sponevollen. Kjørte inn dit fra Westad Armaturfabrikk nord for Åmot. Det er også mulig å kjøre Heggesjøveien innover. Den starter rett sør for Vikersundbakken.

Hvis en skal på skitur i området kan det være greit å gjøre seg litt kjent på skisporet.no. Se denne linken: http://skisporet.no/buskerud/finnemarka/6791

Jeg fulgte blåmerka sti som starter nordvest for Langvann inn til Flagervann. I stedet for å følge stien videre mot Hovlandsvarden gikk jeg som sporloggen på kartet viser nordøstover mot "Den store furua". Rundturen som sporloggen viser var på temmelig nøyaktig 10 km. Fra Sponevollen og inn til "Den store furua" var det 3,5 km.

Fra jeg gikk fra Flagervann til jeg kom til Hovlandsvarden, var det ingen stier å følge, så man må kunne lese kart eller bruke GPS.

Jeg hadde lagt inn nøyaktig veipunkt på hvor furua står på min GPS (N59° 55.240' E10° 05.771'), så det hjalp meg til å gå rett på.

Det var et vekslende og trivelig terreng å gå i. Et par steder må man finne en grei passasje ned og opp en liten skrent, og ett sted hadde jeg et litt dumt valg over en liten bekk. Burde ha fulgt skitraseen i stedet for å gå rett på, men ingen store problemer.

Noen bilder fra nordsiden av Flagervann og nordøstover mot furua. Fargene ved bekken fra myrputten ned mot nordøstenden av Flagervann får meg i godt humør. På en tørr sommerdag uten vann i bekken og med brunsvidd mose hadde ikke opplevelsen vært den samme. Myrer har jeg alltid blitt tiltrukket av, de åpner opp terrenget og bringer inn fine farger. Ulempen på denne turen, med mye nedbør i det siste, var jo at jeg ble fuktig på beina etterhvert.

Så til selve furua. Høyden på furua er kanskje ikke så imponerende, men jeg blir ganske liten ved siden av furustammen.

Jeg valgte å gå videre til Hovlandsvarden. Det forlenger turen noe, men det er verdt å gjøre en innsats for å komme seg til Hovlandsvarden. Ganske mye myrer på denne delen av turen.

Hovlandsvarden, 675 moh, er det mest kjente turmålet i dette området vil jeg tro. Fra tårnet er det utsyn til flere kjente fjelltopper i det fjerne. Det er flere mulige startpunkt for å ta seg inn hit. Blåmerka sti fra Langvann er i hvertfall grei.

Blåmerka sti sydover fra Hovlandvarden tilbake mot Langvann er grei å følge.

Jeg regner med at det er lettere å gå på ski til «Den Store Furua». Hvis en går rundløypa oppe på Hovlandsfjell vil en se skilt til «Den Store Furua» flere steder.

Det har vært jobbet mye med løypetraseene i området og hvis det blir bra med snø, blir nok løypene fine. Det har vært mange meninger om oppsetting av skilt og utbedring av skiløypene. Se eget innlegg om det.